söndag 3 juni 2012

Min lärprocess i kursen pedagogisk dokumentation

Tänk nu har det gått ett helt år sedan jag började kursen pedagogisk dokumentation. Jag måste säga att jag då inte riktigt visste vad kursen skulle leda till. Idag ett år senare tittar jag i backspegeln och ser att jag fått många nya tankar och lärdomar!

Första träffen kändes något förvirrande. Vi fick alla en IPad, delades in i lärgrupper och uppmanades att starta en Blogg. Jag hade tidigare inte arbetat med IPad och aldrig skapat en Blogg, det kändes riktigt tufft till en början. Efter hand som kursen gick har jag ställts inför många nya utmaningar och framför allt fått klura och undersöka de digitala verktygen och våga prova. Idag känner jag att jag inte kan vara utan min IPad, varken i mitt arbete eller privat. Frågan är hur jag klarade mig innan kursen...... :-)

I all litteratur och moment som vi arbetat med under kursen har jag fått reflektera mycket över både mitt eget förhållningssätt och hur barn lär. Hur kan jag på bästa sätt utmana barnen i min undervisning och ta tillvara på deras intressen i vardagen? Att hela tiden reflektera över det som händer på förskolan både tillsammans med barnen och med mina kollegor har varit lärorikt och gjort att min undervisning har utvecklats.

I våra lärgrupper har vi varit pedagoger blandat från förskolan upp till högstadiet, detta känner jag både som positivt och negativt. Det positiva är att man får en bättre förståelse för varandra och kan se 1-16 års perspektivet. Det som jag hade önskat mer av är att få ta del mera av de tankar och lärdomar som pedagogerna från förskolan har.

Det som jag känner att kursen hjälpt mig mycket med är att bli bekant med de digitala verktygen så att jag kan använda ipaden i vardagen. Den stora förändringen är att jag idag mer än tidigare dokumenterar tillsammans med barnen. Att sitta tillsammans och reflektera över våra upplevelser och lärdomar ger oss så mycket. Barnen ställs inför nya tankar och lösningar när vi tillsammans reflekterar, det finns så många olika sätt att tänka och det skall vi ta vara på. Att få utveckla sina tankar och tänka nytt gör att vi alla utvecklas. Genom de bilder och filmer som vi skapat gör att barn och pedagoger ser så mycket mer och även minns. Varje månad har vi även gjort en kort film i iMovie på ca 5 minuter som visar på vad vi lärt och upplevt på förskolan under månaden så att föräldrarna känner sig delaktiga i vår verksamhet.

Det har varit intressant att få lära sig att använda olika program på paddan och att ta sig tid till reflektion över sitt lärande och publicera detta i Bloggen. Att få träffa andra inspirerande pedagoger med samma intressen och att få hjälp och stöd av våra duktiga kollegor Camilla och Kristoffer. Det var ett högtidligt avslut på kursen även om den blev något stressig då vi saknade vår presentation för vår lärgrupp. Skickar en kram till Cecilia som fanns på plats och att vi gick 110 in för att fixa en ny presentation på så kort tid. Härligt att få jobba med en så duktig pedagog och lycka till i jobbet!

Hur arbetar vi nu vidare med den pedagogiska dokumentationen? Jo, vår förskolechef satsar på pedagogisk dokumentation där flera pedagoger fått chansen att gå kursen. Detta har bidragit till att vi på Lackarebäcks förskolor nu har detta som ett av våra fokus område. Vi är nu en grupp på fem pedagoger som träffats 1 gång i månaden för att diskutera och arbeta fram vårt processarbete kring den pedagogiska dokumentationen. Vi ser att vi innan kursen arbetat mycket med dokumentation men inte nått hela vägen fram så att dokumentationen blivit pedagogisk. Vi tänker pedagogisk dokumentation som ett hjul där vi 1, planerar 2, genomför 3, dokumenterar/observerar 4, reflekterar/analysera och så går vi till nytt planerande osv. Detta har vi presenterat på ett Apt för våra intresserade kollegor och delgett våra lärdomar från utbildningen. Så nu är det bara att att fortsätta vår resa tillsammans med alla fantastiska pedagoger, barn och föräldrar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar